Forskjell mellom versjoner av «Hermes Trismegistos»

Farmasihistorie fagwiki
Hopp til: navigasjon, søk
 
(16 mellomliggende revisjoner av samme bruker vises ikke)
Linje 1: Linje 1:
 
[[Bilde:Hermes (1).jpg|thumb|Hermes Trismegistus Fra Hofapotheke i Innsbruck malt i 1740 ]]
 
[[Bilde:Hermes (1).jpg|thumb|Hermes Trismegistus Fra Hofapotheke i Innsbruck malt i 1740 ]]
 
[[Bilde:Hermes mercurius trismegistus siena cathedral.jpg|thumb|Hermes Trismegistus, gulvmosaikk fra katedralen i Siena]]
 
[[Bilde:Hermes mercurius trismegistus siena cathedral.jpg|thumb|Hermes Trismegistus, gulvmosaikk fra katedralen i Siena]]
'''Hermes Trismegistos''',(gresk: Ἑρμῆς ὁ Τρισμέγιστος, "thrice-great Hermes"; Latin: ''Mercurius ter Maximus'']  var en gresk forfatter og [[alkymi]]st  som levde  omkring 300 f.Kr. og 100 e.Kr.  
+
'''Hermes Trismegistos''',(gresk: Ἑρμῆς ὁ Τρισμέγιστος, «trefoldig største Hermes» ''thrice-great Hermes''; Latin: ''Mercurius ter Maximus'']  er blitt oppfattet som en gresk forfatter og [[alkymi]]st  som skal ha levd omkring 300 f.Kr. og 100 e.Kr. Forfatteren kan ha vært en egypter som begynte å lære bort filosofisk religion som inneholdt mange av Platons ideer.  Det er også mulig at det kan stå flere personer bak forfatterskapet. Det best kjente verket innen alkymi er:[[Tabula Smaragdina]].
  
<!--
+
==Andre tolkninger==
Hermes Trismegistos är enligt [[legend]]en författaren till ett [[bokverk]] med namnet ''Hermetica'' i 42 band som förenar myter om den [[grekland|grekiska]] guden [[Hermes]] och den [[egypten|egyptiska]] guden [[Thot]]. Skrifterna tillkom antagligen runt år 100-200 e.Kr. Av ''Hermetica'' finns bara ''Corpus Hermeticum'' bevarat, omfattande 17 [[traktat]]er på [[grekiska]]. Återupptäckten av dessa bokverk i [[Italien]] under slutet av 1500-talet föranledde en intellektuell rörelse som kommit att kallas [[hermetism]]en.
+
Både Lactantius (ca. 260-340) og Augustin (354-430) mente at Hermes Trismegistos som en antok var fojrfatterenav de Hermetiske skriftene var en stor antikk figur hvis visdom var spesielt relevant fordi han hadde forutsagt at kristendommen ville vokse.
 +
 
 +
Hermes Trismegistos er  oppfattet som en synkretistisk sammensmeltning av den greske måneguden [[ Hermes]] og den egyptiske guden [[Thot]].  
 +
Hermes og Thot er også blitt identifisert med Enok. Over tid ble han utviklet til en gud for visdom og assosiert med magi, musikk, medisin, astronomi, geometri, tegning og skriving. Det greske tilnavnet Trismegistos, «den trefoldig store», kommer av at han hadde kunnskapen om de tre domener i naturen: det mineralske, det vegetabilske og det animalske. I den egyptiske formen, Thoth, var Hermes også gud over underverdenen hvor han skrev dommene over de dødes sjeler.
  
Enligt vissa bedömare är Hermes antagligen ingen [[historia|historisk]] person, utan ett alias för flera egyptiska författare. ''Hermetica'' finnas bevarad bara i fragment. De mest kända fragmenten kommer ur verket ''Den gudomliga Pymander'', och behandlar hermetismens [[kosmologi]]. Verket finns inte översatt till [[svenska]]. Stora delar av [[medeltid]]a och modern [[magi]] och [[alkemi]] byggde på Hermes böcker.
+
Det kan også være at Hermes var trefoldig.
  
== Se även ==
+
Tekstene har flere typer innhold, filosofisk religiøst og astrologisk, alkymi og magi.  Derfor kunne skriftene være fortettet av ulike personer. (Hermes)  Thoth kunne ha forfattet de filosofisk religiøse tekstene og Pseudo Hermes Trismegistos  de astrologiske.
*[[Tabula Smaragdina]]
 
  
'''Tabula Smaragdina''' är en [[hermetism|hermetisk]] text som antas vara skriven av [[Hermes Trismegistos]], som är ett slags redogörelse i punktform för hur framställningen av [[De vises sten]] ska gå till och som har haft stor betydelse för [[Alkemi|alkemin]]. I all sin korthet lyder den som följer (i översättning från den latinska versionen):
+
Hermes var populær i middelaldersk magi og alkymi. Han var gullmaker og eier av et segl som kunne lukke hermetisk. Myten om dette seglet er opphavet til ordet hermetikk/hermetisk.
  
''Det som är nedan är såsom det som är ovan och det som är ovan är såsom det som är nedan, till utförandet av det Endas mirakel. Liksom allting har kommit från ett genom den Endes tanke, har alla ting fötts ur detta Enda genom anpassning. Dess fader är solen, dess moder är månen. Den har burit vinden i sin mage. Jorden är dess näring. Den är all världens fulländningars fader. Dess kraft är obefläckad om den varit vänd mot jorden. Du ska avskilja jorden från elden, det förtunnade från det förtätade, på ett angenämt sätt och med stort skarpsinne. Den stiger från jorden till himlen och sjunker åter till jorden och tar emot både den högre och den lägre kraften. Så ska du erhålla all världens beröm, och därför ska allt mörker fly från dig. Detta är hela kraftens starka kraft, eftersom den övervinner varje tunt ting och genomskär varje ting som är solitt. Så är världen skapad. Från detta ska de förunderliga anpassningarna komma, av vilka detta är måttet. Så har jag, Hermes Trismegistos, sagt, emedan jag har de tre delarna av världens filosofi. Det som jag har sagt om solens operation är fullständigt.''
+
==Tekstene==
 +
Hermes Trismegistos var angivelig opphavsmann til de såkalte hermetiske skrifter, Hermetica, hvorav de viktigste er samlingen Corpus Hermeticum, Asklepios og Smaragdtavlen. Corpus Hermeticum er en senere sammenredigering av 17 tekster fra 200- og 300-tallet, den første og mest kjente av disse er Poimandres (latin: Pymander). Teksten Diskursen om den åttende og den niende ble funnet blant Nag Hammadi-skriftene i 1945, mens Utdrag fra talen til Tot og Verdens jomfru er kjent fra 400-tallsantologien Stobaei Hermitica.
 +
<!--
 +
Hermes Trismegistos är enligt [[legend]]en författaren till ett [[bokverk]] med namnet ''Hermetica'' i 42 band som förenar myter om den [[grekland|grekiska]] guden [[Hermes]] och den [[egypten|egyptiska]] guden [[Thot]]. Skrifterna tillkom antagligen runt år 100-200 e.Kr. Av ''Hermetica'' finns bara ''Corpus Hermeticum'' bevarat, omfattande 17 [[traktat]]er på [[grekiska]]. Återupptäckten av dessa bokverk i [[Italien]] under slutet av 1500-talet föranledde en intellektuell rörelse som kommit att kallas [[hermetism]]en.
  
==Extern länk==
+
Enligt vissa bedömare är Hermes antagligen ingen [[historia|historisk]] person, utan ett alias för flera egyptiska författare. ''Hermetica'' finnas bevarad bara i fragment. De mest kända fragmenten kommer ur verket ''Den gudomliga Pymander'', och behandlar hermetismens [[kosmologi]]. Verket finns inte översatt till [[svenska]]. Stora delar av [[medeltid]]a och modern [[magi]] och [[alkemi]] byggde på Hermes böcker.
  
* [http://levity.com/alchemy/emerherm.html Tabula Smaragdina]
 
  
  
Linje 35: Linje 39:
 
*Festugière, A.-J.,''La révélation d'Hermès Trismégiste''. 2e éd., 3 vol., Paris 1981.
 
*Festugière, A.-J.,''La révélation d'Hermès Trismégiste''. 2e éd., 3 vol., Paris 1981.
 
*Fowden, Garth, 1986. ''The Egyptian Hermes: A Historical Approach to the Late Pagan Mind''. Cambridge: Cambridge University Press (Princeton University Press, 1993): deals with Thoth (Hermes) from his most primitive known conception to his later evolution into Hermes Trismegistus, as well as the many books and scripts attributed to him.)
 
*Fowden, Garth, 1986. ''The Egyptian Hermes: A Historical Approach to the Late Pagan Mind''. Cambridge: Cambridge University Press (Princeton University Press, 1993): deals with Thoth (Hermes) from his most primitive known conception to his later evolution into Hermes Trismegistus, as well as the many books and scripts attributed to him.)
 +
* Friedlander, Walter J; ''The Golden Wand of Medicine: A History of the Caduceus Symbol in Medicine''. Greenwood Press 1992 ISBN 0313280231
 +
*Hermes Trismegistos, gresk-egyptiske visdomstekster. Utvalg, kommentarer og innledende essay av Christian Hervik Bull. Bokklubben, 201 (Verdens hellige skrifter; 64). ISBN 978-82-525-7463-0
 
*Merkel, Ingrid and Allen G Debus, 1988. ''Hermeticism and the Renaissance: intellectual history and the occult in early modern Europe'' Folger Shakespeare Library ISBN 0-918016-85-1
 
*Merkel, Ingrid and Allen G Debus, 1988. ''Hermeticism and the Renaissance: intellectual history and the occult in early modern Europe'' Folger Shakespeare Library ISBN 0-918016-85-1
 
*CACIORGNA, Marilena e GUERRINI, Roberto: ''Il pavimento del duomo di Siena''. L'arte della tarsia marmorea dal XIV al XIX secolo fonti e simologia. Siena 2004.
 
*CACIORGNA, Marilena e GUERRINI, Roberto: ''Il pavimento del duomo di Siena''. L'arte della tarsia marmorea dal XIV al XIX secolo fonti e simologia. Siena 2004.
 
*CACIORGNA, Marilena: ''Studi interdisciplinari sul pavimento del duomo di Siena''. Atti el convegno internazionale di studi chiesa della SS. Annunziata 27 e 28 settembre 2002. Siena 2005.
 
*CACIORGNA, Marilena: ''Studi interdisciplinari sul pavimento del duomo di Siena''. Atti el convegno internazionale di studi chiesa della SS. Annunziata 27 e 28 settembre 2002. Siena 2005.
 
  
 
==Eksterne lenker==
 
==Eksterne lenker==
 
{{commons|Hermes Trismegistus}}
 
{{commons|Hermes Trismegistus}}
 +
{{commons|Category:Hermes Trismegistus}}
 
*[http://hem.passagen.se/joker666/egypmagi.htm Egyptisk Magi]
 
*[http://hem.passagen.se/joker666/egypmagi.htm Egyptisk Magi]
 
*[http://www.themystica.com/mystica/articles/h/hermes_trismegistus.html Trismegistus]
 
*[http://www.themystica.com/mystica/articles/h/hermes_trismegistus.html Trismegistus]
Linje 52: Linje 58:
 
*[http://andras-nagy.com/Virgin.html The Virgin of the World by Hermes Trismegistus]
 
*[http://andras-nagy.com/Virgin.html The Virgin of the World by Hermes Trismegistus]
 
*[http://www.sacred-texts.com/eso/pym/index.htm THE DIVINE PYMANDER of Hermes Mercurius Trismegistus in English]
 
*[http://www.sacred-texts.com/eso/pym/index.htm THE DIVINE PYMANDER of Hermes Mercurius Trismegistus in English]
 +
*[http://retrogarde.org/?p=806 Om Hermes Trismegistos, Giordano Bruno og den okkulte vitenskapen i renessansen]
  
  

Nåværende revisjon fra 17. sep. 2019 kl. 18:51

Hermes Trismegistus Fra Hofapotheke i Innsbruck malt i 1740
Hermes Trismegistus, gulvmosaikk fra katedralen i Siena

Hermes Trismegistos,(gresk: Ἑρμῆς ὁ Τρισμέγιστος, «trefoldig største Hermes» thrice-great Hermes; Latin: Mercurius ter Maximus] er blitt oppfattet som en gresk forfatter og alkymist som skal ha levd omkring 300 f.Kr. og 100 e.Kr. Forfatteren kan ha vært en egypter som begynte å lære bort filosofisk religion som inneholdt mange av Platons ideer. Det er også mulig at det kan stå flere personer bak forfatterskapet. Det best kjente verket innen alkymi er:Tabula Smaragdina.

Andre tolkninger

Både Lactantius (ca. 260-340) og Augustin (354-430) mente at Hermes Trismegistos som en antok var fojrfatterenav de Hermetiske skriftene var en stor antikk figur hvis visdom var spesielt relevant fordi han hadde forutsagt at kristendommen ville vokse.

Hermes Trismegistos er oppfattet som en synkretistisk sammensmeltning av den greske måneguden Hermes og den egyptiske guden Thot. Hermes og Thot er også blitt identifisert med Enok. Over tid ble han utviklet til en gud for visdom og assosiert med magi, musikk, medisin, astronomi, geometri, tegning og skriving. Det greske tilnavnet Trismegistos, «den trefoldig store», kommer av at han hadde kunnskapen om de tre domener i naturen: det mineralske, det vegetabilske og det animalske. I den egyptiske formen, Thoth, var Hermes også gud over underverdenen hvor han skrev dommene over de dødes sjeler.

Det kan også være at Hermes var trefoldig.

Tekstene har flere typer innhold, filosofisk religiøst og astrologisk, alkymi og magi. Derfor kunne skriftene være fortettet av ulike personer. (Hermes) Thoth kunne ha forfattet de filosofisk religiøse tekstene og Pseudo Hermes Trismegistos de astrologiske.

Hermes var populær i middelaldersk magi og alkymi. Han var gullmaker og eier av et segl som kunne lukke hermetisk. Myten om dette seglet er opphavet til ordet hermetikk/hermetisk.

Tekstene

Hermes Trismegistos var angivelig opphavsmann til de såkalte hermetiske skrifter, Hermetica, hvorav de viktigste er samlingen Corpus Hermeticum, Asklepios og Smaragdtavlen. Corpus Hermeticum er en senere sammenredigering av 17 tekster fra 200- og 300-tallet, den første og mest kjente av disse er Poimandres (latin: Pymander). Teksten Diskursen om den åttende og den niende ble funnet blant Nag Hammadi-skriftene i 1945, mens Utdrag fra talen til Tot og Verdens jomfru er kjent fra 400-tallsantologien Stobaei Hermitica.

Litteratur

  • Ebeling, Florian, The secret history of Hermes Trismegistus: Hermeticism from ancient to modern times [Translated from the German by David Lorton] (Cornell University Press: Ithaca, 2007), ISBN 9780801445460.
  • Festugière, A.-J.,La révélation d'Hermès Trismégiste. 2e éd., 3 vol., Paris 1981.
  • Fowden, Garth, 1986. The Egyptian Hermes: A Historical Approach to the Late Pagan Mind. Cambridge: Cambridge University Press (Princeton University Press, 1993): deals with Thoth (Hermes) from his most primitive known conception to his later evolution into Hermes Trismegistus, as well as the many books and scripts attributed to him.)
  • Friedlander, Walter J; The Golden Wand of Medicine: A History of the Caduceus Symbol in Medicine. Greenwood Press 1992 ISBN 0313280231
  • Hermes Trismegistos, gresk-egyptiske visdomstekster. Utvalg, kommentarer og innledende essay av Christian Hervik Bull. Bokklubben, 201 (Verdens hellige skrifter; 64). ISBN 978-82-525-7463-0
  • Merkel, Ingrid and Allen G Debus, 1988. Hermeticism and the Renaissance: intellectual history and the occult in early modern Europe Folger Shakespeare Library ISBN 0-918016-85-1
  • CACIORGNA, Marilena e GUERRINI, Roberto: Il pavimento del duomo di Siena. L'arte della tarsia marmorea dal XIV al XIX secolo fonti e simologia. Siena 2004.
  • CACIORGNA, Marilena: Studi interdisciplinari sul pavimento del duomo di Siena. Atti el convegno internazionale di studi chiesa della SS. Annunziata 27 e 28 settembre 2002. Siena 2005.

Eksterne lenker

Commons

Commons har multimedia
for Hermes Trismegistos.

Commons

Commons har multimedia
for Hermes Trismegistos.